PERAN PENGURUS PANTI MENUNJANG PENDIDIKAN ANAK DI PANTI ASUHAN GRIYA YATIM DAN DHUAFA BUKITTINGGI
Abstract
The aim of this research is to identify the role of orphanage administrators in supporting children's educational aspirations, the obstacles faced by orphanage administrators in carrying out their duties, and the steps taken by orphanage administrators to overcome these obstacles. Descriptive method was used in this research. Data collection techniques involve direct observation and direct communication, with data collection tools in the form of observation and interviews. The role of orphanage administrators in supporting children's education includes motivator, facilitator, mentor, and substitute parental figure for those who do not have a family. The challenges administrators face often come from the children themselves. The efforts taken by the orphanage management to overcome this obstacle involve a direct approach to the children and providing facilities to meet all the educational needs of the children at the Griya Yatim and Dhuafa Bukittinggi Orphanage
References
Arif, M., Andayani, S., & Yusuf, M. (2022). Gaya Belajar Model Grasha Pada Siswa-Siswa Cerdas Di Sma N 1 Payakumbuh. 9(2), 121–131.
Bakat, D. A. N., Anak, P., Yayasan, D. I., & Piatu, Y. (2023). Peran Pengasuh Dalam Mengembangkan Minat. 5(1), 30–46.
Basuki, A., & Kurnia, H. (2022). Peran Pengurus Panti dalam Mencegah Kenakalan Remaja ( Studi Kasus Panti Asuhan Sinar Melati Yogyakarta ). 2(1), 21–27.
Dimala, C. (2022). ASAH, ASIH, ASUH: Pembelajaran Kooperatif Sebagai Upaya Meningkatkan Kreatifitas dan Motivasi Belajar Anak di Panti Asuhan Darul Hasanah Karawang. Prosiding Konferensi Nasional …, 4(1), 1864–1873. https://journal.ubpkarawang.ac.id/index.php/ProsidingKNPP/article/view/2642%0Ahtt ps://journal.ubpkarawang.ac.id/index.php/ProsidingKNPP/article/download/2642/175 3
Kirana, S., Kurniawati, N., Rhosalina, J., Eka Noer Safitri, A., & Maria Herviani Suki Dato, F. (2021). Kuliah Kerja Nyata Tematik Untuk Meningkatkan Semangat Belajar Anak Usia Dini dalam Pembelajaran. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 13–19. https://journal.actual-insight.com/index.php/jpkm/article/view/500
Kulsum, U., Andriyana, R., Prasetiya, B., Tinggi, S., Islam, A., & Probolinggo, M. (2023). ISLAM DESA CLARAK KECAMATAN LECES KABUPATEN. 4, 36–46.
M. Arif, Hayati, N., Afrinaldi, Saputri, S., & Ridwan. (2022). Gaya Belajar dan Kreatifitas Mahasiswa Program Studi Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 231–245. https://doi.org/10.25299/althariqah.2022.vol7(1).10029
Putri, E., & Yarni, L. (2023). Pengaruh Peranan Orang Tua Asuh dalam Pembentukan Karakter Anak di Panti Asuhan Putri Aisyiyah Cabang Bukittinggi. Anwarul, 3(1), 1– 10. https://doi.org/10.58578/anwarul.v3i1.803
Qalam, A., Keagamaan, J. I., Namira, P. A., Nomor, U., Anak, T. P., Namira, P. A., Panti, M., Namira, A., Asuhan, P., Namira, P. A., Kunci, K., Anak, P., No, U. U., & Anak, T. P. (2023). PENDIDIKAN PANTI ASUHAN NAMIRA DITINJAU DARI UU NO . 35 TAHUN 2014 TENTANG PERLINDUNGAN ANAK Ramayani Safitri Ritonga Universitas Labuhanbatu Universitas Labuhanbatu Abstrak. 17(1), 473–481.
Saddam Husein, K. H. S. J. (2019). Peran Pengasuh Panti Asuhan Yayasan Melati Alkhairat Ambon Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Anak Asuh. Kuttab: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 33. https://doi.org/10.33477/kjim.v1i1.882
Saputra, R., & Siregar, H. (2022). Meningkatkan Minat Belajar dan Kreativitas Anak Panti Asuhan Puteri Aisyiyah Muhammadiyah Medan. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Terintegrasi, 6(2), 103–112. https://doi.org/10.33795/jindeks.v6i2.283
Septiani, A., Nuraida, & Jannat, Z. (2019). MENINGKATKAN KEMANDIRIAN BELAJAR ANAK PANTI ASUHAN FATHURRAHMAN AL-BAROKAH PALEMBANG MELALUI KONSELING INDIVIDU DENGAN TEKNIK PENGUATAN POSITIF. Ghaidan Jurnal Bimbingan Konseling & Kemasyarakatan, 3(2), 47–57.
Silaban, B. M., Tirani, S. A., Yusra, A., & Keguruan, F. (2023). Meningkatkan Kualitas Hidup : Panti Asuhan dalam Menghadapi Rasa Iri Hati dengan Layanan Konseling. 7, 7318–7323.
Solikhah, Rochana Ruliyandari, T. A. M. (2023). APMa. Pengabdian Masyarakat, 3, 13– 21. https://doi.org/10.47575/apma.v3i1.359
Copyright (c) 2024 El Banar : Jurnal Pendidikan dan Pengajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.